Blog 1: Vancouver Island - Reisverslag uit Vancouver Island, Canada van Alie Stegerman - WaarBenJij.nu Blog 1: Vancouver Island - Reisverslag uit Vancouver Island, Canada van Alie Stegerman - WaarBenJij.nu

Blog 1: Vancouver Island

Blijf op de hoogte en volg Alie

08 Augustus 2017 | Canada, Vancouver Island

Na een reis van 21 uur landde ik op het vliegveld van Vancouver. Hoewel het nog maar 7 uur 's avonds was voelde het door het tijdsverschil als midden in de nacht. Aangekomen in het hotel lachte het bed mij zo toe dat ik naar gelijk ben gaan slapen. De volgende dag werd ik om 11 uur opgepikt door de camperverhuurder om m'n camper op te halen. Bij de verhuurder was er Heinz die mij ging uitleggen hoe alles werkte, maar omdat ik een nieuw type busje heb snapte Heinz het ook niet altijd... dus dan moest ie weer naar binnen om in de handleiding te kijken... zeer vermakelijk! Toen uiteindelijk alles uitgelegd was, was de eerste stop de Walmart. Zo'n Superstore, waar ze alles hebben maar je niks kunt vinden... Na 1,5 uur had ik alles en kon ik richting de ferry die mij naar Vancouver Island zou varen. Een super mooie route langs allerlei kleine eilandjes, sommige bewoond en andere onbewoond! Eenmaal op Vancouver Island ben ik met een kleine detour (ik ben te eigenwijs voor m'n navigatie) naar m'n camping gereden. Daar de camper ingericht en vroeg gaan slapen, een jetlag is echt iets raars.

Diezelfde jetlag zorgde ervoor dat ik vrijdag enorm vroeg wakker was. Uiteindelijk niet erg, want zo had ik de hele dag om Victoria te bekijken. Omdat ik niet zo'n zin had om in de stad een parkeerplaats voor de camper te zoeken ging ik het Canadese OV maar eens proberen. Met behulp van Google maps had ik een bushalte gelokaliseerd en daar vertrok zowaar ook een bus. Eenmaal in het centrum liep ik eerst uiteraard weer de verkeerde kant op, maar na een bezoekje aan het visitors centre waar ik een kaart gescoord had ging het beter.
Victoria staat bekend als de meest Engelse stad buiten Engeland. Moet zeggen dat ze inderdaad een poging doen, maar dat ik het vooral nogal Amerikaans vind. Ook staat het bekend om de bloemperkjes die te pas en te onpas overal opduiken. Op de eerder gescoorde kaart stond een wandelroute aangegeven langs allerlei viewpoints en mooie gebouwen. Al met al zo'n 10km gewandeld en ook het oudste Chinatown van Canada meegepakt. Heel raar hoe je door een klein straatje in te slaan ineens het gevoel hebt dat je middenin Shanghai (of een andere Chinese stad) staat. Na 5 uur rondlopen had ik het wel weer gehad, maar toen moest ik de bus terug nog vinden. Internet was niet te vinden, dus Google maps kon ik ook wel vergeten. Uiteindelijk op hoop van zegen weer bus 50 gepakt, maar nu met iets anders op de voorkant en heel goed opletten of ik iets bekends zag... Gelukkig kwam de shabby garage waar ik ook was ingestapt op een gegeven moment weer in zicht!

Zaterdag weer een stuk rijden richting het Pacific Rim National Park. Dit park staat bekend om de witte zandstranden waar goed gesurft kan worden. Nu heb ik niet de illusie dat ik kan surfen, maar het schijnt ook een super mooi gebeid te zijn. Onderweg kwam ik nog een bordje tegen met Englishman Falls, en omdat ik dat zo'n leuke naam vond ben ik even van de snelweg afgegaan om deze waterval even te bekijken en gelijk wat te eten. De waterval zelf was super mooi en het gebied er omheen ook, dus absoluut de moeite waard om even voor van de snelweg te gaan :)
Rond 4 uur kwam ik bij het visitors centre in Ucluelet aan, waar ik na ging vragen hoe je bij de Hot Springs Cove kon komen. De lonely planet zei dat het super mooi was, maar vertelde me niet hoe ik er moest komen. Dat bleek met een excursie vanaf Tofino. Dat gelijk maar geregeld en de volgende dag zouden we om 13.00 uur uit Tofino vertrekken.
Na nog even IN de Pacific Ocean (Stille Oceaan) te hebben gestaan en over het strand te hebben gewandeld de camping voor de komende twee nachten opgezocht. Een super mooi plekje aan de haven van Ucluelet (Ucluelet betekent in de native taal "veilige haven").

Zondag iets later dan gepland naar Tofino gereden. Het ging namelijk allemaal niet zo gesmeerd als gehoopt. De douches waren te klein om je ook maar met enig fatsoen in te kunnen bewegen, in mijn nieuwe lenzenbakje bleek toch nog wat shampoo achtergebleven van de geëxplodeerde shampoofles op de heenweg (en als je lenzen daar de hele nacht ingezeten hebben dan doet dat PIJN), en de rookmelder ging af toen ik een ei ging bakken. Gelukkig had ik een ruime planning en kwam ik precies op tijd in Tofino aan. Daar werden we in een veiligheidspak gehesen, een gewatteerde overal waarin je blijft drijven, en gingen we met 10 man in een soort speedboot de oceaan op! Echt mega gaaf, alsof je in een achtbaan stapt! Onderweg eerst een zeer relaxte zeeotter gezien die heerlijk op de golven aan het dobberen was en daarna een aantal zeehonden die op een rots lagen te slapen... Daarna nog een aantal grijze walvissen en een humpback whale (geen idee wat dat in het Nederlands is). Super vet, vooral omdat we in zo'n klein bootje zaten :)
Na twee uur op de oceaan werden we afgezet bij de Hot Springs Cove. Voordat we in het hete water van de bron konden duiken moesten we eerst nog 20 minuten door het dichte regenwoud lopen. Wel over een mooi pad trouwens! Bij regenwoud denk je al gauw aan tropisch regenwoud, maar dit is dus gematigd regenwoud met zowel naald- als loofbomen en heel veel varens. Op sommige plekken hier wel 1750 jaar oud! Heel bijzonder om te zien. Eenmaal bij de hot springs aangekomen kwam de zwavelgeur me alweer tegemoet! Was even vergeten hoe erg dat ook alweer stonk! Je moet er wat voor over hebben, maar het water was super lekker warm en het uitzicht over de oceaan en de riviermonding fantastisch! En we mochten hier ook nog eens drie uur vertoeven :). Op de terugweg naar Tofino namen we een andere route, tussen allerlei eilanden door. Onderweg nog even gestopt bij een zeegrot, waar paarse en oranje zeesterren zaten en groene zeeanemonen en verder nog twee arenden gespot. Maar het allervetste moest nog komen... een beer! Ineens gingen we vol in de ankers en voeren we langzaam richting een strandje waar een jonge zwarte beer eten aan het zoeken was onder de stenen! Heel gaaf om te zien, het de rest van de dag lopen stuiteren :)

Op maandag alle spullen ingepakt om naar de volgende bestemming te gaan. Nu naar Whistler, weer op het vasteland van Canada. Wat ook weer een boottochtje betekend! Ben wel blij dat ik geboekt heb, want alle boten waren vol! Onderweg naar de boot nog een korte stop gemaakt bij een kristalhelder (ijskoud) meer voor een verfrissende duik. Echt zo fijn :) Na de boot de sea to sky highway genomen naar Whistler, alleen door de rook van de bosbranden was dit meer de smoke to fire highway. Later meer!

********ENGLISH********

Part 1: Vancouver Island
After a 21 hour travel I arrived at Vancouver airport. Though it was only 7pm in the evening, due to time difference it felt like the middle of the night. Finally in my hotel room the bed smiled towards me and I went to bed directly. The next morning the rental company picked me up at 11am to get my RV. At the company Heinz tried to explain me everything of the vehicle, but since it was a new one Heinz didn't knew everything so he had to read the manual quite some times... quite funny actually! When he finally explained everything, my first stop was the Walmart. It was a huge superstore, were they have almost everything, but you can't find anything... After 1,5 hours I had most of my groceries and ready to move on to the ferry. The ferry took a beautiful route up to Swartz Bay, Vancouver Island. When I got of the ferry I took a little detour (gps and me is not a good combination) to the campsite. Finally on the campsite I went to bed early, a jet lag is a strange thing.

The same jet lag woke me up the next morning quite early. Not bad actually, so I had more time to visit Victoria. I decided to take public transport to downtown Victoria. With a little help from google maps I found a bus stop, were actually a bus was leaving. So I finally ended up downtown were I first walked (of course) in the wrong direction, but with a map from the tourist information I found a nice walk to take!
Victoria is known as the most British city outside GB, but in my opinion it is more American. Further it is known for its gardens all over the place, which gave the city a colorful touch. The walk I took had a lot of nice viewpoints and nice buildings, and finally took me to the oldest Chinatown of Canada. A bit strange to walk through a small street and ending in a place that feels (and smells) like Shanghai (or another Chinese city). After 5 hours of walking around I had to find my bus back to the campsite, which was a bit of a challenge since I had no internet. Finally I tried bus 50 with something else than "downtown" on its front. Luckily after a while I recognized the shabby garage next to the bus stop were I started my journey.

Saturday I drove towards the Pacific Rim National Park. This park is known for its white beaches and a really good spot for surfing. I don't have the illusion I can surf, but the area must be stunning so definitely worth to visit. On my way to there I saw a sign of the Englishman Falls, and since I liked the name I took a little detour :). Which was definitely a good choice!
Around 4pm I arrived at the visitors centre in Ucluelet. I asked the people over there how to go to the Hot Springs Cove. This place was recommended in the Lonely Planet! The only way to get there was with a boat, and some whale watching companies go there, so I booked myself a place on a boot from Tofino the next day!
After being IN the Pacific Ocean (on my list to do) and a walk over the beach time to go to my campsite for coming two nights. A really nice spot next to the harbour in Ucluelet (Ucluelet means safe harbour in the native language).

Sunday a drove little later than planned towards Tofino. The morning was not as smooth as usual, since the showers were seriously to little for tall Dutch woman, in my new lens box some remainings of an exploding shampoo bottle were left (and if your lenses are in there for the night it really hurts when you put them in), and the smoke detector went on while I was baking an egg... Luckily I was still in time in Tofino. Were they dressed me and the rest of the group in safety suits, that keep you warm and floating in case you end up in the water. With 9 others I took a zodiac vessel, amazingly cool to be out on the ocean in such a small boat. On our way to the Hot Springs Cove we saw a lot of wildlife. First a relaxing sea otter and some seals on a rock. After that some Grey Whales and a Humpback Whale, so awesome toe be so close to such big animals! After two hours on the ocean we were dropped of at the Hot Springs Cove, but before we could enjoy the warm water of the springs we had to walk through an amazing rainforest. Which is at some places around the 1750 years old! Arriving at the Hot Springs the smell of sulfur gets into your nose... It took a while to get there, but the water was amazing and the view even better. On our way back to Tofino we took another route. We stopped at a sea cave with purple and orange starfish and green sea anemones. Furthermore we spotted two eagles. But the most awesome thing was a black bear in the end! He (or she) was searching for food underneath stones on the beach. Amazing to see :)

On Monday I packed all my stuff to move on to the next place. Whistler, back on the mainland, so I had to take the ferry again. Happy that I made a reservation, since all ferries were full. On my way to the ferry I stopped at a crystal clear (freezing cold) lake for a refreshing swim. So nice! After the ferry I took the sea to sky highway towards Whistler, but due to the wildfires in my opinion smoke to fire is a better name.
Will be continued!

  • 08 Augustus 2017 - 09:36

    Hendrien:

    Hee Alie,

    Prachtig om te lezen, je had al wel wat kleine stukjes via de app gedeeld maar nu het hele verhaal!

    Groetjes
    mam


  • 08 Augustus 2017 - 10:09

    Thirza:

    Alie!
    Wat een geweldig leuk verhaal :)! Zo te lezen vermaak jij je goed en echt super gaaf dat je een beer gezien hebt!! Ben benieuwd naar wat je verder allemaal nog gaat meemaken :)
    liefs,
    This

  • 08 Augustus 2017 - 11:55

    Esther (vdB):

    Heej Alie,

    Wat super leuk om te lezen! Onwijs gaaf dat crossen met je campert!
    Je blog blijft onder mn favorieten staan, kan ik mooi op de hoogte blijven van je avonturen.

    Groetjes,
    Esther

  • 08 Augustus 2017 - 12:22

    Janny En Herman:

    Leuk Alie dat je deze reis maakt, en fijn dat we meegenieten mogen door de foto's en de verhalen.

    Groetjes van ons,
    Herman en Janny

  • 08 Augustus 2017 - 16:19

    Tante Sjaan:

    Hoi Alie, wat leuk om te lezen allemaal. Puur genieten zo te lezen. Vermaakt oe wat.

    Groeten van Sjaan ;)

  • 09 Augustus 2017 - 18:56

    Martine:

    Stegervrouw, super gaaf wat je daar allemaal beleeft. Ik hou je blog in de gaten!! Have fun.....maar dat komt volgens mij wel goed

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alie

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 14538

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2017 - 08 September 2017

Canada 2017

28 Februari 2014 - 01 Juli 2014

Stage in Stockholm

Landen bezocht: