Blog 2: Wells Gray, Jasper and Edmonton - Reisverslag uit Edmonton, Canada van Alie Stegerman - WaarBenJij.nu Blog 2: Wells Gray, Jasper and Edmonton - Reisverslag uit Edmonton, Canada van Alie Stegerman - WaarBenJij.nu

Blog 2: Wells Gray, Jasper and Edmonton

Blijf op de hoogte en volg Alie

14 Augustus 2017 | Canada, Edmonton

*******ENGLISH BELOW*******

In Whistler heb ik eigenlijk alleen maar geslapen. Want dinsdag moest er een enorme afstand naar Wells Gray Provincial Park afgelegd worden. Op zich geen vervelende route en het landschap was super mooi. Alleen de rook van de bosbranden werd steeds dikker en ten noorden van Lilooet was de highway zelfs afgesloten. Een omleiding dan maar en via allerlei uitgestorven wegen en stadjes kwam ik in Kamloops. Ook langs deze omweg zag je soms stukken die vrij recent nog in brand stonden. Een beetje een doodse wereld, al deden op sommige plekken de irrigatiepompen goed hun best en was het opeens zo groen dat het bijna pijn deed aan je ogen... Alleen laat ik zeggen dat de luchtkwaliteit nog niet optimaal was. In Kamloops was er iets minder rook in de lucht, al rook het nog wel steeds alsof de buurman flink aan het barbecuen was. Hier even getankt en voedselinkopen gedaan, en daarna snel weer door want de camping was nog twee uur rijden!
Helaas ging dit snel niet op, want ineens doemde voor mij een rookpluim op... Er was een ongeluk gebeurt en zo'n 400 meter voor me stond een camper flink in de brand. Het duurde dan ook niet lang voor de brandweer met gillende spoed voorbij sjeesde om de boel te blussen. Na ongeveer een half uur kwam er een aardige politieagent vertellen dat er een dirt road parallel aan de highway was, waar we als we langzaam reden wel overheen konden om langs het ongeluk te kunnen! Gelukkig, want ik moest nog minstens een uur rijden naar de camping. Die camping bleek vervolgens onvindbaar, één keer een bord gezien en de TomTom kende de bestemming niet. En natuurlijk was het aardedonker en niemand op straat. Na een half uur zoeken zag ik gelukkig mensen die hun hond uitlieten, en die me konden vertellen waar ik heen moest :)
Eenmaal op de camping nog een klein avontuur... ik lag op m'n bed wat te lezen toen ik in mijn ooghoek wat zag bewegen, een muis! Nu ben ik niet bang voor muizen, maar in m'n huis/slaapkamer/tent/camper heb ik ze liever niet. Dus gelijk alle deuren open gedaan en gewapend met een bezem op zoek naar de muis... Die was waarschijnlijk zo geschrokken van het ineens opengaan van alle deuren en door één van de deuren naar buiten geglipt. Tot zover mijn heldhaftige optreden.

Woensdag was ik na die lange dag dan ook even helemaal klaar met het rijden. Ben dan ook alleen maar naar de Dawson Falls, de Helmcken Falls en Clearwater Lake geweest. De watervallen waren allebei plaatjes! De één niet heel hoog, maar wel over de hele breedte van de rivier en de ander was de op vier na hoogste waterval van Canada! En wilde eigenlijk nog een wandeling maken, maar alle wandelroutes waren afgesloten vanwege brandgevaar. Het meer was alleen de bereiken over een hobbelige gravelweg, waar je max 30 km per uur kon rijden en dat voor 25km heen en ook weer terug. Dat meer was best mooi, maar na die hel van een weg door alleen maar bos was ik er gauw klaar mee. Was uiteindelijk mooi op tijd terug op de camping, waar ik heerlijk IN het riviertje naast de camper op een steen gezeten heb. Uiteraard moest er in dat riviertje ook een kleine dam gebouwd worden :) 's Avonds ook alvast plannen gemaakt voor mijn dagen in Jasper en heerlijk gelezen. Je moet wat als er geen WiFi is...

Donderdag op naar Jasper, dus tijd op de provincie British Columbia te verlaten en door te gaan naar Alberta. Wederom een mooie route die me eerst langs Mount Robson leidde. Echt een berg zoals een berg hoort te zijn! Na hier eerst door alle Aziaten heen gelaveerd te hebben kon ik van het uitzicht genieten. Daarna door maar Jasper. Aangezien ik geen idee had waar mijn camping was, ben ik eerst maar langs het visitors centre gereden. De mevrouw daar kon me gelukkig helpen en ik hen (lekker in de zon) genoten van de WiFi en het uitzicht op de bergen.
De camping was middenin het bos. Echt een plek waar je zo een beer zou verwachten. Helaas geen beer gezien. Wel een hele coole eekhoorn die steeds met dennenappels in de weer was en muggen, heel veel muggen... Ze steken dwars door m'n broek heen en mijn benen zitten dan ook vol met muggenbulten, jeuken als de ziekte! Maar ook dat gaat wel weer over. Ik hoop dat het DEET spul gaat helpen.

Vrijdag ben ik het met de Jasper Tramway wat hogerop gaan zoeken. Het uitzicht vanaf de grond was al fantastisch, maar nadat de kabelbaan me in 7 minuten 1000 meter omhoog geholpen had, was het uitzicht pas echt fantastisch :) In de verte besneeuwde bergtoppen, onder me vlechtende en meanderende rivieren en superblauwe meren! Het waren plaatjes uit mijn geologie en hydrologie colleges, maar dan in het echt :). Uiteraard wilde ik wel naar de top, dus het laatste stuk omhoog gelopen naar 2470m. Heel tof, maar ook heel steil.
Na 2,5 uur bovenop de berg door naar het Maligne Lake op ongeveer 50km van Jasper. Voor Nederlandse begrippen ver, maar hier valt dat reuze mee. De weg er naartoe was super mooi, langs een woestkolkend riviertje en strak blauwe kristalheldere meren. Zelfs het afgebrande bos dat ik tegenkwam was indrukwekkend. Allemaal zwartgeblakerde dennenbomen, waar tussenin alweer paarse bloemen bloeiden. Maligne Lake zelf was ook super mooi, maar ijskoud. Wilde eigenlijk een duik nemen, want het was bloedheet maar na een kleine test met alleen m'n voeten vond ik het wel weer prima. De terugweg naar Jasper was wederom adembenemend, het was dezelfde weg, maar vanaf de andere kant zag het er toch heel anders uit! Dit is in ieder geval wel wat ik me voorgesteld had bij de Rocky Mountains en dit was ook waarom ik hier heen wilde :)

Op zaterdagochtend naar Edmonton gereden voor een tweedaags bezoek aan Jolien! Echt super leuk om haar weer te zien, de laatste keer was namelijk twee jaar geleden in Wageningen. Het was nog even een avontuur om haar huis te vinden, aangezien het allemaal eenrichtingsstraten waren en ook nog eens de helft afgesloten door wegwerkzaamheden. Maar met een beetje hulp van Jolien kwam het allemaal goed. 's Middags heerlijk in de zon op het terras gezeten en Canadese biertjes uitgeprobeerd en bijgepraat over van alles en iedereen. 's Avonds gaven vrienden van Jolien een housewarming en ik mocht mee. Heel gezellig en totdat de muggen ons buiten op gingen eten hebben we jeu de boules gespeeld. Het gazon werkte helaas niet helemaal mee, waardoor de de ballen zulke rare sprongen maakten. Het was dan ook volledig onvoorspelbaar waar je bal terecht zou komen... Zorgde in ieder geval voor genoeg hilariteit. Vandaag met Jolien mee naar de kerk geweest en daarna gezellig koffiegedronken. Ook hebben we nog een blik geworpen in de West Edmonton Mall. Wat een idiote plek is dat zeg. Echt een enorm winkelcentrum met waterparadijs, zeeleeuwenshow, achtbanen en een ijsbaan. Super druk en een enorme teringherrie, een groter verschil dan met de rust en ruimte van Jasper kan bijna niet. Maar evengoed, je moet het even gezien hebben... Verder het onweer zitten kijken onder het genot van een biertje en mijn blog online gezet. Morgen ga ik voor mijn laatste stuk West Canada weer onderweg. Terug naar Jasper en dan door naar Lake Louise, Banff en Calcary! Dus, later meer!

*********ENGLISH*********

In Whistler I only spend the night, since Tuesday I had a long drive to Wells Gray Provincial Park. Actually a really nice an scenic route, except from the fact that the smoke from the wild fires became denser. And it became so dense that the highway north of Lilooet was closed. So I had to take a detour via smalls roads and deserted villages. Also parts of these roads had wild fires not long ago, it looked quite dead at some places actually. But at some of these places the irrigation systems did a good job. There the fields were so green, a kind of colour you don't expect to be there... Only the air quality was still tremendously bad. Finally in Kamloops the air quality was better, but still it smelled like a barbecuing neighbour. In Kamloops I did a quick fuel refill and some groceries, to continue my way to Wells Gray Provincial Park. Unfortunately just before Clearwater I saw a huge smoke just 400m before me... An accident happened, and an RV was on fire. It didn't took long before the fire department passed by to take care of that. After almost half an hour a nice policeman came to tell us that we could take a small dirt road parallel to the highway to pass the accident area. Finally in Clearwater I couldn't find my campsite. There was only one sign, my gps had no clue and there was no one on the streets. After a long search I found some people who could tell me where I had to gone :)
On the campsite a little adventure waited for me... I lay on my bed when I saw something moving.... a mouse! I am actually not afraid of these animals, but I don't like them in my house/bedroom/tent/RV. So I opened all doors and took a broom to search for the mousse... I think I feared the mousse so much that he run out after I opened all doors. But the good news, the mousse was gone!

Wednesday I was totally done with driving. So I only visited the Dawson Falls, the Helmcken Falls and Clearwater Lake. Both of the Falls were beauties. The first one not really high, but as wide as the river itself. And the other one is Canada's fourth highest fall. I wanted to take a hike, but all the backcountry was closed because of the extreme danger for wild fires. The only way to reach the lake was via a really bad gravel road. The maximum speed was 30km/h and that for 25km back and forth. The lake was quite nice, but after the road I was actually done with it. So I went back to the campsite for a relaxed afternoon. I build a dam in the river next to my campsite :) and I made some plans for the following days in the Rocky Mountains. You have to do something when there is no wifi ;)

Thursday on my way to Jasper, so time to left the province of British Columbia and continue to Alberta. Again a nice and scenic route that first took me to Mount Robson. A mountain how a mountain supposed to be. I first had to tackle all the Asian people before I could really enjoy the view (like without all the posing people in there). After that I continued to Jasper. I had no clue where to find my campground, so I went to the visitors centre. The lady over there knew luckily more than me, so she gave me a map with the right location. Outside I enjoyed (in the sun) the wifi and the amazing view on the mountains. My campground was in the middle of the forest, where you definitely expected a beer. Unfortunately I didn't saw one. The was a cool squirrel with a pinecone and mosquitoes, a lot mosquitoes... And they bite through my jeans, so my legs are full with mosquito bumps, it really itch! I hope for coming days the DEET will do its job.

Friday I took the Jasper Tramway to watch the area from a higher perspective. The view on the ground was amazing, but after a cable car trip of 7 minutes which took me 1000 meters higher the view was fabulous. At the horizon mounts with snow on top, below me braided and meandering rivers and dark blue lakes. The kind of pictures they used to show me at my geology and hydrology courses, but now for real. Of course I wanted to go to the top, so I walked up to 2470m. Nice, but also really steep.
After 2,5 hours on the Whistler Summit I continued to Lake Maligne, approximately 50km out of Jasper. Quite a distance in the Netherlands, but here doable. The road to the lake was amazing, next to a fierce swirling river and blue crystal clear lakes. Even the burned forest I passed by was impressive. In between the purple flowers and green grass was growing again. Maligne Lake itself was beautiful as well, but freezing cold. I actually planned to take a dive into the lake, but after a small test I decided it was to cold. The way back to Jasper was wonderful as well, the same road but from another perspective. So it looked quite different! This was absolutely what I pictured myself of the Rocky Mountains and why I definitely wanted to see this :)

Saturday morning I drove to Edmonton for my two-days-visit to Jolien. Super nice to see her again. Last time was already two years ago in Wageningen (we know each other from University orchestra). Quite an adventure to find her house, because of one way roads and constructions. But with a little help of Jolien I managed to find a parking place. In the afternoon we tried some Canadian kraft beers on the terrace and we talked about all the people we both know and things we did at university. In the evening some friends of Jolien gave there housewarming and I was invited to. Really nice and until the mosquito became irritating we played jeu de boules. Quite a challenge since the lawn was a bit bumpy. The balls ended at complete unpredictable places... Anyway enough to talk about. Today I joined Jolien to church and we had some coffee there as well. We went also to the West Edmonton Mall. A weird place. A huge shopping mall with a water park, see lion show, roller coasters and an ice rink. A lot of people and a lot of noise. Compared to the space and quietness of Jasper the difference couldn't be bigger. But you have to see it... Further we watched the thunderstorm with a beer and I worked on my blog. Tomorrow I continue my way for the last part of west Canada. Back to Jasper and then to Lake Louise, Banff and Calcary. So, will be continued!

  • 14 Augustus 2017 - 07:58

    Janny Stegerman:

    Mooi Alie om je verhaal te lezen. En de foto's zijn prachtig!
    Veel plezier op je verdere reis en we kijken weer uit naar je volgende verslag.
    Groetjes van ons,
    Herman en Janny




  • 14 Augustus 2017 - 16:20

    Hendrien:

    Ha mooi verhaal weer Alie en ook weer jaloers makende foto's!
    Fijn om zo op de hoogte te blijven.
    Lieve groet

    Mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alie

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 14539

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2017 - 08 September 2017

Canada 2017

28 Februari 2014 - 01 Juli 2014

Stage in Stockholm

Landen bezocht: