Blog 3: Icefield Parkway, Banff and more - Reisverslag uit Calgary, Canada van Alie Stegerman - WaarBenJij.nu Blog 3: Icefield Parkway, Banff and more - Reisverslag uit Calgary, Canada van Alie Stegerman - WaarBenJij.nu

Blog 3: Icefield Parkway, Banff and more

Blijf op de hoogte en volg Alie

21 Augustus 2017 | Canada, Calgary


*******ENGLISH BELOW*******

Op maandagochtend afscheid genomen van Jolien, die weer aan het werk moest. Voor mij stond een ritje van Edmonton terug naar Jasper op het programma. De weg zelf was niet heel bijzonder, maar schoot wel lekker op! Met 4 uurtjes was ik weer in Jasper en had ik de hele middag nog voor me. De wind was helaas weer de andere kant op gedraaid, wat betekende dat de rook uit British Columbia over Jasper waaide en daarbij was het behoorlijk afgekoeld. Maar nog steeds prima weer om een wandeling te maken. Vlakbij Jasper liggen twee meren Lake Edith en Lake Annette en rondom Lake Annette is een wandelpad, die besloot ik eens te gaan volgen. Uiteraard met bearbell aan mijn tas (Thnx to Bram van wie ik er één mocht lenen, maar je had wel gelijk dat je op een gegeven moment een beetje gestoord wordt van het geklingel). Je voelt je met zo'n ding wel een kat die geen vogels mag vangen, maar alles beter dan onverwachts oog in oog komen te staan met een beer. Onderweg kwam ik trouwens random mensen tegen, waaronder een Nederlander die al 45 jaar in Australië woonde, was geboren in Loppersum en zelfs Nieuwleusen kende omdat z’n broer er een aantal jaar gewoond had. Bijzonder hoe klein de wereld kan zijn. ‘s Avonds vroeg naar de camping gegaan, want de volgende dag lag de Icefield Parkway in het verschiet.

Dinsdag begon ik aan de rit naar Banff, over de Icefield Parkway. Nu kun je op deze weg op 50 verschillende punten stoppen om iets te bekijken. Iets teveel om in één dag te doen, dus ik had met mezelf afgesproken dat ik sowieso de hoogtepunten wilde zien en dat ik verder qua tijd wel keek hoever ik kwam. ‘s Ochtends vroeg begonnen en al naar een paar km gestopt bij de Sunwapta Falls. Een super mooie waterval die rondom een eilandje naar beneden stort in een kloof. Blijf watervallen altijd bijzonder vinden hoe groot of hoe klein ze ook zijn :). Daarna volgden meerder viewpoints over de Athabasca River, die soms meanderde en soms vlechtend was! Uiteindelijk kwam ik uit bij de Athabasca Glacier, absoluut een hoogtepunt te noemen. Je kon naar de voet van de gletsjer lopen door een desolaat landschap, vol met materiaal dat door de gletsjer voortgeduwd was. Super interessant en ook dat de theorieën die ik in college gehoord heb klopten! En ook interessant als je bedenkt dat in Nederland deze morene ook liggen, alleen dan wat hoger en ondertussen begroeid :). Na de gletsjer doorgereden naar de Weeping Wall, wat een grote rotswand vol watervallen zou zijn, alleen was er door de droogte geen waterval te bekennen. Evengoed was de rotswand indrukwekkend! Daarna door naar Peyto Lake, een super mooi blauw meer die je na een korte klim heel mooi van boven kunt bekijken :) en ik sloot de Icefield Parkway af met Lake Louise, echt een plaatje. Alleen zo verschrikkelijk veel mensen, dat ik snel weer doorgegaan ben. Eenmaal in Banff snel mn camping opgezocht en wat gegeten. Ik zat nog rustig na te genieten van de dag, toen er twee mensen aan kwamen lopen. Bleken mijn Australische buren te zijn, die in hetzelfde type busje reden als ik. Dus gelijk aan de praat, want ze hadden wat problemen met het legen van de afvalwatertank of ik wist hoe dat moest… nou snapte ik daar zelf ook niet veel van, als in het was me op puur geluk gelukt om de zwartwatertank te legen, maar grijswater deed moeilijk. Toen de Australische dame ook nog eens Ally bleek te heten, werd ik uitgenodigd voor een wijntje. Wat uiteindelijk meer dan 1 wijntje werd, echt super gezellig!

Woensdag dwars door alle wekkers heengeslapen en eigenlijk niet meer gedaan dan even in Banff op zoek naar Wi-Fi, want na drie dagen zonder vind het thuisfront het toch wel prettig om iets te horen én ik moest wat e-boeken downloaden. Verder in Banff winkeltjes en mensen gekeken. Dat laatste is best wel vermakelijk kan ik zeggen :) En die winkeltjes waren vooral souvenierwinkeltjes, maar er was ook een kerstwinkel. Nu is het midden in de zomer, maar waarom zou je niet nu alvast kerstballen of een nepkerstboom kopen? Heb m'n ogen uitgekeken!

Donderdag weer in Banff rondgelopen en nog even kort een blik geworpen op de Cascade Gardens. Hier was ik niet echt van onder de indruk. Leek meer de tuin die opa en oma Bloemers vroeger hadden, keurige perkplantjes in een rij met zwarte geschoffelde grond ertussen… Uiteindelijk naar de Upper Banff Hotsprings geweest. Deze lagen zo'n 4km buiten de stad, dus dacht dat ik dat wel kon lopen. Uiteraard was het berg (die heel toepasselijk Zwavelberg heette) op, maar onderweg nog wel getrakteerd op een hert die ineens uit de bosjes kwam zetten! Schrok me wezenloos. De hotsprings waren niet zo indrukwekkend als die in Tofino, maar het water was lekker warm (39 graden) en mensen kijken was ook hier zeer vermakelijk! Terug heb ik maar de bus genomen, die me keurig bij de camping afzette.

Vrijdag ging de reis verder naar Calgary, met onderweg een kleine stop in Canmore. Ik had van 06-BramweetallemooieplekjesinCanada een adres gekregen om poutine te scoren, deze delicatesse moest ik proberen! En dan wel bij La Belle Patate in Canmore. Poutine bleek frietjes met jus en kaas te zijn. Een bijzondere combinatie, die minder smerig was dan dat het klinkt…
Verder de middag op de camping besteed aan het opruimen en schoonmaken van de camper, me ondertussen afvragend hoe ik alles ooit in mijn backpack gepast heeft! ‘s Avonds nog een bezoekje gebracht aan de Olympic Oval, de ijsbaan van Calgary, en de snelste ijsbaan van de wereld. Als groot schaatsfan moest ik dat natuurlijk even proberen! Uiteindelijk 5km geschaatst op ijshockeyschaatsen, wat toch minder fijn is dan de Noren die ik zelf heb! Maar zeker de moeite waard :)

Zaterdag wilde ik vroeg mijn camper inleveren, zodat ik nog wat van Calgary kon zien. Dat ging helaas niet door, want mijn hotel bleek nogal ver van de stad te liggen. Ben dus maar gaan relaxen in het hotel, ‘s avonds lekker uit eten geweest en deel 1 van mijn Canadareis afgesloten met een Goose Island biertje (vond de naam zo leuk, en het bier was nog lekker ook).

Zondag vroeg opgestaan (4.30u) en met de shuttle naar het vliegveld gegaan. En van Calgary naar Toronto en daarna van Toronto naar Halifax gevlogen. In dit laatste vliegtuig nog een paar hele toffe tips gekregen van mijn buurvrouw van plekken die ik echt moet zien :) Dus dat gaat wel goed komen! Later meer :)

*******ENGLISH*******

On Monday morning I said goodbye to Jolien, who had to go back to work. I had to drove from Edmonton back to Jasper. The highway itself was not really special, but it went quite quickly. With four hours I was back at Jasper and I had the whole afternoon to do something. Unfortunately the wind direction changed, so the wildfire smoke from British Columbia blew towards Jasper and the temperatures dropped quite a bit since I left Jasper on Friday. But the weather was still nice enough for a walk. Close to Jasper are two lakes, Lake Edith and Lake Annette, and there is a hike around lake Annette. Of course I took my bear bell (thanks to Bram, who was so nice to lend me his bear bell). Actually with the bear bell you feel like a cat who isn't aloud to catch a bird, but everything better than be surprised by a bear. On my way I met random people, one of them was a Dutch man who emigrated 45 years ago to Australia and he even knew the place were I live. World can be so small! I went to the campground early, since the Icefield Parkway was there for next day!

Tuesday I started my trip to Banff, by the Icefield Parkway. On this highway you can stop at around 50 places to view something. A little bit to much for one day, so I decided to do at least the highlights and see for what kind of things there was time left. I started early in the morning and after a few miles I stopped at the Sunwapta Falls. A beautiful fall around a small island, while the river continued its way in a canyon. I think Falls are always special, how big or small they are! After that different viewpoints over the Athabasca River followed... amazing views! Finally I reached the Athabasca Glacier, absolutely a highlight! You could walk to the too of the glacier through a desolate landscape full with the material that is pushed forward by the glaciers. Really interesting to see the theories I had at university in real life, and even more interesting if you know that these moraine also can be found in the Netherlands, but than covered. After the glacier I continued to the Weeping Wall, a huge rock formation full with falls. Unfortunately it was so dry that there was no fall to see, but still the rock formation was impressive. I went on to Peyto Lake, an amazingly blue lake that you could see from a mountain. So a short, but steep walk to get there, but definitely worth it! Last stop was Lake Louise, a beauty... that's all I can say about that :) But there were so many people that I decided to drive quickly to my campground in Banff to have dinner. Calmly having my dinner my Australian neighbours showed up. We had a nice talk about our RV, and when the lady introduced herself she said "I am Ally". So I directly replied with "he, that's my name to". They invited me for a wine, which ended in an amazing evening (a lot to laugh about).

Wednesday I missed all my alarms, and I actually did not much more than a little walk in Banff. Looking for some wifi... Further I looked around in the shops, enough to look for. Especially the Christmas shop was funny. Why would you buy Christmas stuff while it is in the middle of the summer?

Thursday I did again a little tour through Banff, with a short visit to the Cascade Gardens. I was not really impressed, since it looked more like my grandparents garden. With all the flowers nice in a row with black sand in between. Finally I walked to the Upper Banff Hot springs, about 4km out of town. I decided to walk, but of course it was up hill (didn't thought of that). Just before the Hot Springs a deer came out of the bushes. He really scared me, but it was a beauty! The Hot Springs itself were not as nice as the one in Tofino, but the water was warm (39 degrees) and watching other people is always fun! On my way back I took the bus who delivered me at the campground.

Friday I drove to Calgary, with a little stop in Canmore. 06-BramknowsnicethingtodoinCanada gave me an address to eat poutine at La Belle Patate. Poutine seems to be fries with gravy and a topping. I choosed the traditional cheese topping. The result was interesting, but not as disgusting as I thought it would be. The afternoon at the campground I cleaned my RV, asking myself in between how I could everything back in my backpack. In the evening I went to the Olympic Oval, the ice skating stadium of Calgary. As a huge speed skating fan definitely a place I should have visit, since it has the fastest ice of the world (as in world record times are skated here). I skated 5km myself, on ice hockey skates... which are definitely not my favorites. But seriously nice to do, even if it is 30 degrees Celsius outside.

Saturday I wanted to hand in my RV as early as possible, so I had time to do some sightseeing in Calgary. Unfortunately my hotel was quite far from the city centre, so I decided to do some relaxing at the hotel and have a good dinner. I finished the day, and part 1 of my Canada trip with a goose island beer (liked the name, and it tasted good as well).

Sunday I went up early (4.30am) to catch a plane. I traveled from Calgary to Toronto and from Toronto to Halifax. In this last plane the girl next to me pointed out some good places to go! So let part 2 begin!

  • 21 Augustus 2017 - 07:45

    Anke:

    Gaaf! Mooie blog! Veel plezier met deel 2 van je tocht!

  • 21 Augustus 2017 - 08:50

    Janny Stegerman:

    Weer een mooi verhaal Aly. Fijn om te lezen en je zo te volgen. Wat zie jij veel mooie en interessante dingen. De foto's die je doorstuurt zijn ook geweldig mooi om te zien. En dan te begrijpen dat jij dat allemaal in het echt ziet. Leuke ontmoetingen heb je met mensen. Dat je zo ver weg bent en dan iemand tegen komt die Nieuwleusen kent. Bijzonder toch!

    Veel plezier op je verdere tocht, en we kijken weer uit naar je volgende foto's en verslag.
    Herman en Janny

  • 28 Augustus 2017 - 12:38

    Bram:

    Alie! Tjonge, krijg ik ook nog een vermelding in je blog :) Uiteraard gaf ik het advies met alle plezier en stiekem ben ik best jaloers dat ik zelf niet gewoon daar zit. Maar met het lezen van je blog komen de herinneringen en plaatjes wel weer naar boven. Ik ben heel erg benieuwd naar je avonturen aan de oostkant. Geniet er nog van!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alie

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 14519

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2017 - 08 September 2017

Canada 2017

28 Februari 2014 - 01 Juli 2014

Stage in Stockholm

Landen bezocht: