Blog 4: Nova Scotia, New Brunswick en Quebec - Reisverslag uit Québec, Canada van Alie Stegerman - WaarBenJij.nu Blog 4: Nova Scotia, New Brunswick en Quebec - Reisverslag uit Québec, Canada van Alie Stegerman - WaarBenJij.nu

Blog 4: Nova Scotia, New Brunswick en Quebec

Blijf op de hoogte en volg Alie

29 Augustus 2017 | Canada, Québec

Blog 4: Nova Scotia (Halifax, Peggy's Cove, Lunenburg en Kejimkuijk National Park), New Brunswick (Hopewell Rock, Bay of Fundy, Fredericton) en Québec (Rimouski en Les Bergeronnes)

*******ENGLISH BELOW*******

Maandag werd ik wat verdwaasd wakker, vanwege drie uur tijdsverschil met Calgary. Uiteindelijk lekker rustig aan gedaan, want ik zou pas om 12.00u opgehaald worden door de verhuurder (echt super chille service). Keurig om 12.00u kwam er een busje aanrijden die al behoorlijk vol zat en mijn hotel was dan ook de laatste stop. Mijn spullen ingeladen en hoppa de snelweg op. Tot er ineens iemand van achter uit het busje vroeg: "isn't this the shuttle to the airport?". Bleek dat er bij het eerste hotel waar het busje gestopt was zes random mensen waren ingestapt die niks met de verhuurder te maken hadden en dat de mensen die hij mee had moeten nemen niet in het busje zaten... Uiteindelijk heel hard gelachen samen met mijn Duitse buren die net als ik wel in het goede busje zaten en met een kleine omweg op de plek van bestemming aangekomen. Bij de verhuurder ging het super snel en met een half uurtje kon ik weer rijden :) Boodschappen gedaan bij wederom zo'n superstore, ging iets sneller dan de vorige keer gelukkig! Wilde eigenlijk naar Halifax, maar de combinatie super druk, geen parkeerplaats kunnen vinden en niet over een tolweg willen (blijf tenslotte een kind van m'n vader) heeft me doen besluiten maar door te rijden naar Peggy's Cove. Een goed besluit, want het was zo mooi daar! Peggy's Cove is gebouwd op de rotsen aan zee, maar door verschillend natuurgeweld (vulkaanuitbarstingen, gletsjers en de zee) zijn de granieten rotsen heel mooi glad afgesleten en ontstaan er overal eilandjes en natuurlijke haventjes. Als je dit in Europa wilt zien moet je naar de Stockholm Archipelago (ook absoluut een aanrader) en moet ook zeggen dat het daardoor heel vertrouwd aanvoelde. De huisjes in Peggy's Cove zijn in allerlei verschillende kleuren geschilderd en de vuurtoren staat heel trots bovenop de rots. Voor de mensen met Windows 10, bij de landschapsfoto's verschijnt soms een witte vuurtoren, nou dat is de vuurtoren van Peggy's Cove! Na twee uurtjes te hebben rondgehangen kreeg ik honger en ben ik snel naar m'n camping gereden. Die was een klein stukje verderop en aan het water. Mijn camper dan ook neergezet op nog geen drie meter van de Atlantische Oceaan en een fantastische zonsondergang gekeken... Mooie dag!

Dinsdag ben ik via de lighthouse route die ik toevallig tegenkwam naar Lunenburg gereden, want ik had hier bij de verhuurder een super mooie foto van zien hangen. De route was echt fantastisch en volgde de kustlijn via allerlei schattige plaatsjes met mooie huisjes. Uiteindelijk in Lunenburg geparkeerd. Lunenburg staat op de UNESCO Werelderfgoedlijst, omdat het een goed bewaard voorbeeld is van hoe Engeland haar koloniale nederzettingen opbouwde. Keurig in blokken en volgens een bepaalde bouwstijl. Wederom mooie houten huisjes en huizen en een hele mooie haven. Heerlijk rondgewandeld, tot op een gegeven moment mijn blik viel op een art gallery met natuurfoto's. Nu vind ik foto's meestal super tof en dit zag er vanaf de overkant van de straat echt heel tof uit. Eenmaal binnen bleek het een reizende tentoonstelling van dr. Roberta L. Bondar. Zij was de eerste vrouw in de ruimte en heeft toen ze terug was foto's gemaakt van de natuur in Canada. Raakte daar aan de praat met Benjamin, die daar de boel organiseerde, erg interessant wat hij allemaal te vertellen had over de foto's. De foto's zelf waren indrukwekkend, alsof je er middenin stond terwijl het toch maar een plaatje was, heel bijzonder. Omdat het super warm was en ik de lokale delicatessen, krab en kreeft nog moest proberen, heerlijk op een terras in de haven gezeten... beetje boten en mensen kijken!
Na de stop op het terras doorgereden naar Kejimkuijk National Park, hoe dit uit te spreken laat ik graag aan de local over, want echt niet te doen. Dit park is eigenlijk het best lopend of per kano te bekijken, dus ik besloot eens navraag te doen tot hoe laat je een kano kon huren. Dat bleek tot 7 uur en het was kwart over 5, dus een uurtje kanoën moest makkelijk kunnen. Ik kreeg een superfancy gele lichtgewicht glasvezel kano, die helaas iets minder stabiel was dan ik gewend was... dus voor ik erin zat lag ik er al naast (net als met raften in Slovenië). Ik moest zo hard lachen dat alle mensen langs de kant maar voorzichtig mee gingen lachen. Uiteindelijk was ik gelijk afgekoeld (het was 30 graden) en heb heerlijk een uurtje gekanood. Eenmaal op de camping bleek al gauw waar dit park nog meer beroemd om is, het was echt mega donker. De weg naar het toiletgebouw was zonder zaklamp echt niet te doen. Jammer genoeg was het bewolkt en heb ik geen sterren kunnen zien.

Woensdag regende het helaas heel hard. Mijn plan om langs de Bay of Fundy naar New Brunswick te rijden viel dan ook een beetje in het water. Besloot dus maar de snelweg te nemen en veel kilometers te rijden, zodat ik de volgende dag meer tijd zou hebben om naar Hopewell Rock te gaan. Onderweg nog wel even gestopt bij een tidal energy plant, hier wekken ze energie op door gebruik te maken van de getijden. Heel interessant! Uiteindelijk via het visitor centre een camping gevonden in Moncton (echt handig die visitors centres, zitten overal en ze weten super veel). Hier m'n was gedaan die nu heel mooi aan een indoor waslijn hangt te drogen, dan kan het morgen als het nog niet droog is mooi blijven hangen namelijk :). Verder heb ik me gruwelijk vermaakt om mijn campingburen, zij is het type weet alles beter en hij het type goedzak. Zij loopt de hele tijd op hem te mopperen (echt nergens om als je het mij vraagt) en hij luistert gewoon niet meer naar wat ze zegt. Met dat naast je heb je geen reality tv nodig.

De volgende ochtend vroeg op, want ik wilde naar de Hopewell Rocks en eigenlijk wilde ik er vooral onderdoor lopen. En dat kan alleen als het laagtij is. Ik was er mooi op tijd en had dan ook genoeg tijd om rond te lopen voor het water weer omhoog kwam. De rotsen bij Hopewell Rocks staan als een soort paddenstoelen voor de kust en zijn heel bijzonder gelaagd. Ben er nog niet helemaal achter hoe dat zo komt, maar mooi waren ze in ieder geval wel. Verder daar nog even heerlijk in de zon op het terras gezeten en met een chocolademuffin gevierd dat mijn kleine broertje zijn BSc binnen heeft! Altijd leuk zulke berichten! Eenmaal weer bij mijn camper verder naar beneden gereden langs de Bay of Fundy tot aan Alma, met indrukwekkende viewpoints over de kwelders en de baai zelf. Bij één van die viewpoints zat een Amerikaan allerlei dingen te verkondigen waar niks van klopte, heb nog even geprobeerd hem wat anders te vertellen maar hij was zo vol van zichzelf dat ik het maar mooi zo gelaten heb! Vanaf Alma verder gereden naar Fredericton, de hoofdstad van de provincie New Brunswick. Hier met veel moeite het information centre en een parkeerplaats gevonden. Op zich staat alles goed aangegeven met bordjes, maar er zijn zoveel bordjes en vooral in de stad met veel verkeer wil je er dan nog wel eens één missen. Fredericton bleek de stad waar het Canadese leger gesticht is, er waren dan ook allerlei mensen die als soldaten verkleed aan het rondmarcheren waren. Erg vermakelijk! Het stadje zelf was mooi en levendig, schattige winkeltjes en veel mensen op de terrassen. Ook hier bij het visitor centre even naar een camping gevraagd, mooie is dat ze ook gelijk voor je bellen om te vragen of er nog plek is. Deze keer was het een camping in Mactaquac Provincial Park, super mooie camping aan een groot stuwmeer.

Wederom vroeg op op vrijdag, want het was nog 4,5 uur rijden tot aan mijn volgende stop, Rimouski in Québec. Onderweg werd het weer helaas steeds minder en eenmaal in Rimouski was het gewoon guur. Wat me verder onderweg opviel is dat de bomen al beginnen te verkleuren! Moet volgens mij fantastisch zijn om de herfstkleuren in vol ornaat te zien, maar dan ben ik helaas al weer terug in Nederland. Het weer was dus niet optimaal, dus ik besloot dat het museumtijd was. De dame in het visitors centre raadde mij het museum van the Empires of Ireland aan, en dit was te combineren met het beklimmen van de vuurtoren en een bezoekje aan een onderzeeër. Klonk allemaal wel prima, al had ik geen idee wat the Empires of Ireland was. Dit bleek een heel groot schip die vlakbij Rimouski gezonken was in de dichte mist. Een ramp bijna net zo groot als het zinken van de Titanic, maar op de achtergrond gebleven doordat het midden in de eerste wereldoorlog gebeurde. Al met al een indrukwekkende tentoonstelling en een goede film (waarbij ik als enige een koptelefoon kreeg, voor de Engelse audio). Daarna de vuurtoren op, dit gebeurde onder leiding van een gids, al heb ik geen idee wat ze gezegd heeft. Mijn Frans is om te huilen namelijk, ik kan een paar zinnen zeggen maar ze moeten niet terug beginnen te praten want dan mis ik compleet waar het over gaat. Als laatste naar de onderzeeër, een mooi ding, maar wat verschrikkelijk krap daarbinnen. Je moet zeker niet boven de 1.75m zijn wil je je er nog een beetje fatsoenlijk kunnen bewegen. Wel gaaf om te zien hoe efficiënt de ruimte gebruikt wordt, maar was blij dat ik er in m'n eentje rondliep en dat er niet nog minstens 70 anderen waren (zoveel mensen kon de onderzeeër herbergen namelijk). Na dit avontuur snel mijn camping opgezocht.

Op zaterdag ben ik van Rimouski naar Les Bergeronnes gereden. Hemelsbreed niet zover uit elkaar, maar omdat de Fleuve Saint-Laurent ertussen ligt een stuk omrijden voor de veerboot. Uiteindelijk een hele relaxte dag, bij de veerboot mijn campingstoeltje uitgeklapt en in de zon zitten lezen en daarna langs de kust naar Les Bergeronnes gereden. Omdat ik dacht dat mijn camping in Tadoussac lag, was het nog wel even zoeken... daardoor per ongeluk op een plek met een super mooi uitzicht uitgekomen. Helemaal niet erg. Ik herinnerde me opeens dat ik de camping in de Lonely Planet gevonden had, dus die erbij gepakt en ingetoetst in mijn navigatie. De camping zelf is tof, super mooi uitzicht over de Fleuve Saint-Laurent. En als klap op de vuurpijl, kun je walvissen kijken vanaf de rotsen bij de camping. Echt zo gaaf! Ze zwemmen gewoon op 50m afstand voorbij :)

Zondag begon goed! Ontbijten in de zon met uitzicht op de baai met voorbij zwemmende walvissen, heel vet! Daarna was het iets minder, ik had een klein stukje gereden toen er een lampje in mijn auto begon te branden. Ik ben best goed met auto's, zolang ze gewoon doen wat ze moeten doen... Brandende lampjes hou ik niet van... Na enig onderzoek bleek het een lampje te zijn dat lage bandenspanning aan gaf, leuk... maar wat moet je daar mee? Oppompen kon ik ook nog wel bedenken, maar hoe, hoeveel en waar? En natuurlijk ben je dan ook nog eens in het Franstalige gedeelte van Canada. In Nederland had ik nu 06-Henk gebeld of mijn vrienden van de ANWB, maar goed... De verhuurder maar eens gebeld, kreeg ik zowaar een Nederlands sprekende dame aan de telefoon die inderdaad bevestigde dat ik moest pompen en het aantal bar heeft ze even nagevraagd bij de monteurs. Goed, ik op avontuur, op zoek naar een pomp. De eerste die ik had gevonden bleek niet te werken (of ik deed iets fout), want er ging meer lucht uit dan in... De jongen van het tankstation snapte het ook niet en net toen ik weer weg wilde rijden op zoek naar wat anders was daar een mevrouw die echt alleen maar Frans kon met een pomp in haar auto. Met handen en voeten duidelijk gemaakt hoeveel erin moest. Ze heeft er wel wat lucht in gekregen, maar het lampje bleef branden... Heb haar hartelijk bedankt (merci beaucoup is wel blijven hangen) en weer doorgegaan op zoek naar wat anders. Zes tankstations verder (waar ze geen pomp hadden) was ik er wel een beetje klaar mee tot ineens in Saint-Siméon een tankstation met garage opdoemde :). Hier was ook nog eens een alleraardigste jongen die Engels sprak! Hij werd mijn held van de dag, door al mijn banden te checken en op te pompen tot de juiste spanning. (Soms helpt een beetje hopeloos kijken en lief lachen heel goed ;))
Vanaf deze garage snel doorgereden naar de Montmongery Falls, super mooie waterval vlakbij Québec City waar je onder, naast en over kunt lopen. Had al een paar dagen geen waterval gezien dus ik was er wel weer aan toe! Na de waterval van alle kanten bekeken te hebben snel door naar de camping in Québec City, want vanaf morgen ga ik een paar dagen cultuur snuiven. Daarover later meer!

*******ENGLISH*******

On Monday I woke up with no clue where I was, I guess due to a little jet lag. I had an easy morning since the rental company would pick me up around noon. At noon the van came, a little bit packed with people and stuff. I putted my stuff in it as well and since my hotel was the last stop, we headed towards the highway. On the highway a voice from the back asked "isn't this the shuttle to the airport?". At the first hotel some random people got into the van, expecting it to be the airport shuttle from there hotel... My German neighbours and I, who were in the right van, made a lot of fun about it. Finally we got to the right destination, with the right people. At the rental company it went really fast, within half on hour I was on the road again. Groceries again in a superstore, but luckily it went faster than first time. I actually planned to go into Halifax, but I decided to drive towards Peggy's Cove. Due to busy roads, no parking lot and toll roads (just like my dad I don't like them) I was horrible to get into Halifax. Finally it turned out to be a good decision, because Peggy's Cove was so beautiful. Peggy's Cove is build on granite rocks at the coast. Due to nature forces (volcanic activity, glaciers and the sea) are the granite rocks shaped in a certain way that there are little islands and natural harbours everywhere. If you want to see this in Europe you should go to the Stockholm Archipelago (absolutely a good place to visit). The houses in Peggy's Cove were painted in all different colours and there is a famous lighthouse on the rocks. This lighthouse is pictured on many photos, if you have windows 10 on your pc you probably have seen it! After two hours in Peggy's Cove I went to my campsite, a little bit further down the coast. I had the most perfect spot, only 3 meters from the Atlantic Ocean and the sunset was tremendously beautiful... Definitely a good day!

Tuesday I took the lighthouse route further down the coast towards Lunenburg. At the rental company I saw a photo of this village, which looked really pretty, so I decided to go there. The route was amazing, the road followed the coast across tiny villages with beautiful houses. Finally I parked in Lunenburg. Lunenburg is on the UNESCO World Heritage List, because it is a perfect example of a British settlement. Nicely build in blocks with a certain building style. Again lovely big and little houses and a beautiful harbour. I just walked around until I saw an art gallery with nature photos. My eye felt on it from across the street, and it turned out to be a traveling exposition of dr. Roberta L. Bondar. She was the first woman in space, and when she returned she decided to take photos of the nature in Canada. I talked with Benjamin, who organized the exposition, really interesting to hear what he could tell about the photos. The photos itself were impressive, if you were in the middle of it while you were looking... After this cultural intermezzo I headed towards the harbour where I tried crab and lobster, two local delicacies and enjoyed the sun on the patio.
My campsite for the night was in Kejimkuijk National Park, how to pronounce this please ask the local, because I don't know! If you want to see something of this Park you have to hike or take a canoe. I decided to rent a canoe, which was possible until 7pm so I had some time to canoe for an hour or so. I got a super fancy, yellow, fiber canoe, that was unfortunately less stable than I was used to.... so I felt out before I even got in (just like I did with rafting in Slovenia). I laughed so loudly that people on the shore started laughing as well. Finally I cooled down (it was 30 degrees) and I had a lovely hour in the canoe. On the campsite I experienced that this Park is also known for its darkness. The road to the toilet building was hard to find without a lamp. Unfortunately it was cloudy, so no stars to look at...

Wednesday was rain. My plan to go via the Bay of Fundy towards New Brunswick failed. So I decided to take the highway to drive a large distance in a short time, and to have enough time to go to Hopewell Rock the next day. Halfway I found a tidal energy plant were I stopped to see how this interesting thing worked. Via a visitors centre I found a campsite in Moncton, where I did my laundry... Also these things has to be done unfortunately. Further my neighbours gave me a pretty good example of real life reality tv, they were really funny to watch.

Next morning was early, because I wanted to walk at the Hopewell Rocks, and this is only possible at low tide. The rocks at Hopewell Rocks are mushroom shaped and interestingly layered. I still try to figure out how they got layered like this, but they were beautiful! I also enjoyed the sun on the patio where I celebrated my little brothers BSc with a chocolate muffin. Always nice to get such messages! Back at my RV I drove further down the Bay of Fundy towards Alma, with impressive viewpoints over mud plains and the Bay itself. At one of those viewpoints an American guy was telling a lot of nonsense about the tidal in the Bay. I tried for a few seconds to explain him how it really worked but he was so sure of his own story, that I let believe him that. From Alma I drove to Fredericton, the capital of the province New Brunswick. It took some time but finally I found a parking lot and the visitors centre. All these things are very well indicated with signs, but there are a lot of signs so it is quite easy to miss one of the signs especially in busy traffic. Fredericton seems to be the city where the Canadian army was founded. So there were a lot people dressed up like soldiers marching around, quite funny actually. The city itself was pretty, with lovely little shops and a lot of people on the patios. I asked again at the visitor centre for a campsite, and they directly called one to ask if they have so places left. This time a campsite at the Mactaquac Provincial Park, really nice just next to a big lake.
Again an early morning, because I had to drive 4,5 hours to get to Rimouski in Québec. The weather got colder the closer I got to my final destination. On my way I saw a lot of trees getting into autumn colours already, it would probably looked amazing when all trees get there autumn colours... unfortunately I will be back at the Netherlands by then. The weather was quite cold, so I decided it to be museum time. The lady at the visitor centre told me about the Empires of Ireland, and you could combine this with climbing the lighthouse an visiting a submarine. Sounded good, even though I had no clue what the Empires of Ireland would be. This turned out to be a huge boat that sunk just before the coast of Rimouski after a collapsing in the fog. A disaster even as big as the Titanic, but not as "famous", because it happened during the First World War. A good exposition and movie (where they gave me luckily an English audio). The lighthouse had a nice view, but I had no idea what the guide was talking about. My French is horrible, I can say a few sentences but when they started talking to me I completely miss the context. And last but not least the submarine. A nice piece of art, but really tiny inside. If you are above 1.75m you hardly can't move, but impressive to see how they use the space. I was happy to be there on my own, and not with al least 70 other people (the amount of people the submarine was made for). After this adventure it was time to find my campsite.

Saturday I drove from Rimouski to Les Bergeronnes. Not far from each other, but due to the Fleuve Saint-Laurent that lays in between you have to take a detour. It turned out to be a relaxed day. At the ferry I pooled out my chair in the sun to read a book and I drove across the coast to Les Bergeronnes. I thought my campsite to be in Tadoussac, so the search took a while. Per accident I came at a place with an amazing view, could have been worse. There I remember myself as well that I found the campsite in the Lonely Planet, so there would probably be an address in there as well. The campsite is called Paradise Marin, and I got where that name comes from. You have a beautiful view on the Fleuve Saint-Laurent, and you can watch whales and other see animals from the rocks at the shore. So cool! They swim just 50m from the shore :)

Sunday started pretty well! Breakfast in the sun with view on the bay where whales passed by, really nice! After that i got some troubles with my RV unfortunately. One of the warning signs turned on. Me and cars is a good combination, at least if the car works... I don't like warning signs. After a little research it turned out to be the sign for low tire pressure. Good to know, but now? Fill it with air, but how, how much and where? And of course the people speak French here... explaining it in English is difficult enough. In the Netherlands I would have called 06-Henk (my stepfather) or my friend of the ANWB. In this case I called the rental company, where a Dutch speaking lady answered the phone. She checked the pressure with the mechanics and with that I went on adventure. The first pump I found was not working (or I did something wrong), since more air went out instead of in the tire. The guy of the gas station didn't understand it either and just when I continued my way a French speaking lady came out the gas station with her pump. We communicated via hands and she got some air back in the tire, but the sign was still on... I thanked her very much (I remembered merci beaucoup) and continued my way. Six gas stations later, I still got low tire pressure, since non of them had a pump. I was a little bit done with it when all of a certain a gas station with garage was there in Saint-Siméon. And luckily there was a really nice English speaking guy! He became my hero of the day and checked all my tires and filled them with air :) (sometimes just a lovely smile is enough ;))
From the garage I continued towards the Montmongary Falls, a beautiful fall just outside Quebec City, that you can see from below, aside and above. Quite impressive actually. After the falls I went to my campsite in Quebec City, for a few days of cultural things there and Montreal. Soon more about that!

  • 29 Augustus 2017 - 07:31

    Janny:

    Dag Alie,
    Wat weer een mooi interessant verhaal. En als je dan de foto's ziet heb je er een beetje een voorstelling van, van wat jij allemaal ziet. Ook heel bijzonder dat je zomaar de walvissen vlak voor je neus voorbij ziet zwemmen. Mooi hoor allemaal!!!
    Compliment voor jou hoe je alles wat je ziet en wat er onderweg gebeurt tot een mooi verhaal maakt. Leuk om te lezen.

    Groetjes en veel plezier weer op je verdere vakantie reis.

    Herman en Janny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alie

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 14532

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2017 - 08 September 2017

Canada 2017

28 Februari 2014 - 01 Juli 2014

Stage in Stockholm

Landen bezocht: