Blog 5: Quebec City, Montreal en Kingston - Reisverslag uit Listowel, Canada van Alie Stegerman - WaarBenJij.nu Blog 5: Quebec City, Montreal en Kingston - Reisverslag uit Listowel, Canada van Alie Stegerman - WaarBenJij.nu

Blog 5: Quebec City, Montreal en Kingston

Blijf op de hoogte en volg Alie

04 September 2017 | Canada, Listowel

Blog 5: Quebec City, Montréal en Kingston
******* ENGLISH BELOW*******

Friday I drove to Listowel. Not a big touristic place, but the place where my family lives. So it was definitely part of my trip. The road to get there was nice. I made a pit stop at The Big Apple. A place where they sell everything with apple, from pie till cider. Of course I couldn't get to Listowel without something , so I got some apple pie. Unfortunately it was super busy around Toronto, so I got some heavy delays. Luckily I arrived just before dark at my destination :). About that, soon more!Maandag werd ik wakker in één van de voorsteden van Québec City. Een strakblauwe lucht, dus super mooi weer in het vooruitzicht. Vanaf de camping gingen er shuttles naar het centrum, heel handig want 14km lopen zag ik niet zo zitten. De shuttle zat echt vol met pensionado's, het voelde een beetje als een busreis van de ouderenbond of het programma van omroep MAX 'Zijn we er al bijna'. In ieder geval werd ik keurig in het centrum gedropt. Ik had de hop on-hop off bus er uiteraard NIET bij geboekt, dat zou te ver gaan... Ik heb gewoon heerlijk rondgelopen door allerlei kleine straatjes. Québec City voelt als een echte Europese stad, er zijn dan ook veel Franse en Britse invloeden te vinden en ze hebben een stadsmuur. De enige nog overeind staande stadsmuur van Noord-Amerika. Ik kwam onderweg langs de Citadel, een oud fort dat nu nog steeds door het Canadese leger in gebruik is. Normaal ben ik niet zo van de rondleidingen (duurt me meestal te lang), maar in dit geval was het de enige mogelijkheid om de Citadel van binnen te bekijken. Gelukkig hadden we een toffe tourguide (die ook nog eens Engels sprak) en was de rondleiding zeker de moeite waard. Ook werd er om twaalf uur precies nog een kanonschot gelost. Schrok me wezenloos, want zat even 2 seconden niet op te letten. De soldaat die er vlak naast stond gaf geen krimp, wat ik echt heel knap vond want er kwam me een herrie vanaf!
Na het bezoek aan de Citadel de route over de stadsmuur vervolgt, zo kwam ik uiteindelijk bij Chateau Frontenac uit. Dit gezichtsbepalende hotel staat boven op de kliffen van Québec City en is echt heel mooi en ook heel duur! Omdat ik de higher city nu wel gezien had, ben ik de trappen afgedaald naar lower city. Heel gaaf, overal straatmuzikanten, restaurantjes, bloemen aan de muur en heel veel kleur :) Alsof je ineens in Italië of Frankrijk bent. Heerlijk rondgelopen tot ik dorst kreeg, want ik had namelijk via een Facebook advertentie een hele toffe bar gespot. Deze bar had een terras in een zwembad en lokale speciaalbiertjes. Uiteraard meer een pierenbadje, maar best fijn als het 30 graden is! Hier heel relaxt een biertje gedronken en van de zon genoten. Helaas hadden ze geen eten hier, dus op zoek naar iets eetbaars kwam ik bij een lokale bar terecht met quebecs eten. Uiteindelijk geen idee wat het was, maar het was wel lekker :) en het toetje was enorm! Toen ik een diepe zucht slaakte omdat ik het bijna niet op kon, moest een toevallige voorbijganger heel hard lachen. Na het eten had ik nog 1,5 uur voor de shuttle terug ging maar de camping. Nog maar eens wat winkeltjes bekeken en een echte Grolsch beugel gedronken op het terras. Dat laatste was nog best lastig trouwens, want probeer maar eens Grolsch te zeggen zonder de harde Nederlandse G of SCH te gebruiken...

Dinsdag heb ik eigenlijk niet veel meer gedaan dan van Québec City naar Montréal rijden. Ik was dan ook mooi op tijd op de camping en heb me vermaakt met het lezen van boeken (die ik de avond ervoor gedownload had) in de zon. Zo fijn, want je hoeft helemaal niks.

Woensdag zou ik Montréal gaan bekijken, had van Carolien een paar tips gekregen van wat ik moest zien dus ik had er zin in. Toen ik weg wilde rijden begon alleen uiteraard het lampje weer te branden... nu met de melding "service tire pressure system". Ik maar weer gebeld naar de verhuurder, waar ze mijn ongerustheid snapten dus of ik even langs wilde komen bij de Montréal vestiging. Ik dacht prima! Alleen die was uiteraard aan de andere kant van de stad, wat al gauw een uur rijden is. Gelukkig had ik een TomTom, want het voelde alsof ik in een achtbaan zat en geen idee had waar ik heen ging. Dan weer links, rechts, over een brug, door een tunnel... uiteindelijk kwam ik bij de verhuurder aan. Daar was een veelpratende man, die gelukkig voor mij ging tolken met de monteur. Nadat ik mijn achteruit inparkeren skills had getoond heeft hij er naar gekeken, wat testjes gedaan en geconcludeerd dat de bandenspanning prima was... dus dat ik het lampje mocht negeren. Het was een elektrisch probleem, en dat kon hij hier niet zo snel oplossen. Ik moest gewoon de spanning van de banden optisch in de gaten houden. Check! Met dat advies en een keurige routebeschrijving weer door. Op naar Montréal! Ik had mijn camper buiten het centrum geparkeerd en vanaf daar kon je heel makkelijk met de metro de stad in. De dame van de camping had het me uitgelegd alsof ik nog nooit met de metro was geweest, maar goed. Eenmaal in de stad kwam ik al gauw tot de conclusie dat Carolien haar beschrijving van Montréal "tja, dat moet je gewoon beleven" wel redelijk klopte. Montréal is geen mooie stad, maar wel levendig. De architectuur is nogal random, dus oude en nieuwe gebouwen staan dwars door elkaar heen, en uiteraard zijn de "oude" gebouwen replica's van dingen uit Europa, bijvoorbeeld de Notre Dame. Verder was er op het Place d'Arts een festival gaande met allerlei eettentjes en muziek. Ben ik even overheen gelopen onderweg naar Mont Royal. Deze berg ligt middenin Montréal en vanaf daar heb je een fantastisch uitzicht over de stad, en je kunt er mooi wandelen (als je de muggen even niet meerekent). Vanaf de berg naar Avenue Mont Royal en Rue Dénis gelopen waar de leuke winkeltjes worden afgewisseld met eettentjes. Hier uiteindelijk heel lekker gegeten bij een Italiaans restaurantje, waar je zelf je wijn mee mocht nemen. Bijzonder! Nu moest ik nog rijden, dus dat ging voor mij niet op helaas. Maar het eten was echt super lekker :)

Donderdag weer een stuk gereden richting Kingston. Deze stad is lang geleden drie jaar de hoofdstad van Canada geweest, totdat de Britse koningin vond dat het toch wel erg dichtbij de USA lag en het moeilijk te verdedigen was. Evengoed is het een heel schattig plaatsje met huizen van krijtsteen (altijd jammer dat ik dan mijn druppelflesje zoutzuur niet bij me heb om even te testen of het echt krijtsteen is) en een stadhuis dat op het witte huis lijkt. Hier heerlijk rondgelopen, winkeltjes gekeken en een muffin gegeten op een bankje in de zon. Terwijl ik daar zat was er een dame op een podium bezig een soort van dans met vlaggen op te voeren. Het was een beetje vreemd moet ik eerlijk zeggen, want ze danste niet echt op de maat en het was ook niet bijzonder goed ofzo... maar ze werd er zelf blijkbaar wel gelukkig van!
Rond half zes naar de camping gereden. Wederom een plaatje! Aan een meer met een prachtige zonsondergang. De camping zelf was wel een beetje weird trouwens, veel vaste plekken en mensen die rond crossten in golfkarretjes... maar goed, het was slechts voor een nacht!

Vrijdag onderweg naar Listowel. Geen grote toeristische trekpleister, maar wel de plek waar m'n familie woont. Dus dat mocht zeker niet ontbreken in deze tocht. De weg er naar toe is super mooi. Helemaal omdat de bladeren aan de bomen meer dan een beetje beginnen te kleuren. Het idee van Indian Summer begint me langzaamaan duidelijk te worden! Onderweg nog even gestopt bij The Big Apple. Een plek waar ze, zoals de naam al doet vermoeden, van alles verkopen met appel erin. Van appeltaart tot appelcider. Nu kan ik natuurlijk niet met lege handen in Listowel aankomen, dus een appeltaart scoren is dan altijd een goed idee :) Verder was het helaas super druk, vooral rondom Toronto, dus het schoot niet heel erg op. Gelukkig arriveerde ik voor het donker werd op de plek van bestemming :), maar daarover later meer!

*******ENGLISH*******

Monday I woke up at one of the suburbs of Quebec City with a blue sky. So the weather looked good for today. From the campsite you could take a shuttle into town, which was actually really nice since 14km of walking is not what you want. The shuttle was filled with pensioners, and it felt a bit like a day bus trip for old people. But it was fine for me since the bus dropped me off in the centre of olde Quebec City. Of course I didn't booked the hop on-hop off bus, since that would be to touristic. So I walked around myself through all the small streets. Quebec City feels as an European city, due to French and British influences and their city wall. It is actually the only remaining city wall in Northern America. On my walk I passed the Citadel, an old fort that's still used by the Canadian army. Normally I don't like guided tours (it takes too long), but in this case it was the only opportunity to watch the fort from the inside. Luckily we had an awesome tour guide (that spoke English) and the tour was definitely worth it. And at 12 o'clock precisely there was a canon shot. I didn't pay attention for two seconds and there was the shot, so it shocked me quite a bit. The soldier next to the canon didn't even move, and the shot was pretty loud! After the visit to the Citadel I continued my route on the city wall, until I came at Chateau Frontenac. This is a huge hotel in the middle of old Quebec City, really pretty but really expensive to. I spend enough time in the higher city so I took the stairs down to lower city. Really cool, with street artist, restaurants, flowers on the wall and a lot of colours. As if you end up in France or Italy. I got a little thirsty, so I've been to a bar I found on Facebook. Really cool since it was in a swimming pool, and they had local brewed beers. Unfortunately they had no food here, so in my search for food I found a local bar with real Quebecian food. I really don't know what it was exactly, but it tasted good and desert was HUGE! When I took a deep breath since I almost couldn't eat it, a random person passing by had to laugh about me. After dinner I got 1,5 hours left before the shuttle would go back to the campsite. So I watched some shops and drunk a real Grolsch beer at a patio. Kind of hard to order is beer if you can't use your normal G and SCH sound...

Tuesday I didn't do Mach more than driving from Quebec City to Montreal. I arrived nicely early at my campsite and filled my time with reading books in the sun. So nice, since you don't have to do anything.

Wednesday was Montreal time. Carolien gave me some things I had to see, so I was looking forward to it. Just when I was about to leave the tire pressure warning sign went on again... with this time the warning "service tire pressure system". I called the rental company again, the got my worries and asked me if I could come to there station in Montreal. I thought it would be a good idea. Unfortunately the station was at the other side of town so I had to drove for at least an hour to get there. Luckily I had a navigation, since the road felt like a roller coaster and I had no clue what to expect. Left, right, through a tunnel, over a bridge... finally I got to the station. There was a man who talked fast an a lot who could do the talking for me with the mechanic, since the mechanic only talked French. After I showed my back parking skills, the guy looked, did some tests and concluded that the tire pressure was perfect... It was an electronic problem and I should ignore the warning sign and I should do an optical check every day. Check! And on the road again to Montreal. I parked my RV outside of the city centre and took the subway over there. The lady at the campsite explained to subway to me as if I had never been into any public transport before, anyhow. Finally in town Carolien's description of "Montreal, you have to feel it" really made sense. Montreal isn't pretty, but there is a lot going on. Architecture is a kind of random, so old and new building next to each other. And these "old" buildings are replicas from buildings in Europe, for example the Notre Dame in Paris. Further there was a festival going on at Place d'Arts with food and music. I walked through there on my way to Mont Royal. This hill/mountain lays in the middle of Montreal and it gives you an amazing view over the city. Also it is a nice walk (if you don't consider the mosquitoes). From Mont Royal I walked to Avenue Mont Royal and Rue Dénis, where a lot of little shops are next to tiny restaurants. I had a really good dinner in an Italian restaurant, where you could bring your own wine. Interesting! I had to drive, so no alcoholic stuff for me. But the food was really good though:)

Thursday I drove towards Kingston. This city was a long time ago Canada's capital for only three years. The British queen thought it to be to close to the USA, and hard to defend. Still it was a nice town with limestone houses en a city hall that looked like the White House. I walked around, did some shopping, eat a muffin in the sun. While I was eating my muffin there was a lady dancing on a kind of stage with some flags. A bit weird I have to say, since she had no clue for rhythm and she wasn't particularly good. But she looked happy... Around 5.30 I drove to my campsite just out of Kingston. Again a I got a beautiful spot at a lake with a beautiful sunset. The campsite itself was a bit weird with a lot seasonal guest who drove around in there golf cars... Anyway, it was only for one night.

Friday I drove to Listowel. Not a big touristic place, but the place where my family lives. So it was definitely part of my trip. The road to get there was nice. I made a pit stop at The Big Apple. A place where they sell everything with apple, from pie till cider. Of course I couldn't get to Listowel without something , so I got some apple pie. Unfortunately it was super busy around Toronto, so I got some heavy delays. Luckily I arrived just before dark at my destination :). About that, soon more!


  • 04 September 2017 - 08:27

    Janny:

    Hallo Alie,

    Weer een prachtig verhaal bij jouw foto's. Wat heb je ook deze week weer mooie dingen gezien en meegemaakt. Mooie uitzichten. Dan weer door een stadje loopt waar je ook weer nieuwe indrukken op doet. Geweldig hoor!
    En dat kanonschot. Kan me voorstellen dat je je wezenloos schrok. Doen ze dat elke dag om 12 uur? Ik schrik hier al van de sirene die de eerste maandag van de maand om 12 uur af gaat.
    Vind het zo knap van je dat je overal zo maar heen reist over onbekende wegen in een ver land. Vol bewondering lees ik hoe de problemen met de auto worden opgelost. Knap hoor! Ik zou al lang in paniek zijn. Wat zeg ik: ik zou in m'n eentje zo'n trip niet eens durven maken.
    Fijn dat je nu een paar dagen bij je familie bent. En dan denk ik het laatste stuk van je reis?
    Veel plezier bij je familie en smul lekker van de appeltaart!
    We wachten weer op je volgende verhaal en foto's!

    Groetjes van Herman en Janny

  • 04 September 2017 - 11:32

    Hendrien:

    Ha mooi verhaal weer Alie!
    Veel plezier nog bij de Zielemannetjes in Listowel en
    ik zie je vrijdagmorgen weer!

    Groet mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alie

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 14530

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2017 - 08 September 2017

Canada 2017

28 Februari 2014 - 01 Juli 2014

Stage in Stockholm

Landen bezocht: