Askö, Koningsdag en Valborg - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Alie Stegerman - WaarBenJij.nu Askö, Koningsdag en Valborg - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Alie Stegerman - WaarBenJij.nu

Askö, Koningsdag en Valborg

Blijf op de hoogte en volg Alie

02 Mei 2014 | Zweden, Stockholm

Hej hej,

Hier weer even een berichtje uit Stockholm.
Vorige week heb ik een paar dagen op Askö vertoefd. Dit eiland bevindt zich in de Baltische zee voor de kust bij Trosa. Om bij het onderzoekscentrum te komen werden we om 10 uur vanaf het vast land opgepikt met de boot, en omdat de lucht strak blauw was voelde het echt even als vakantie. Aangekomen bij het centrum werden de huisjes/slaapplaatsen verdeeld en kreeg ik mijn persoonlijke huisje toebedeeld. Piepklein, met twee bedden en een mini-keukentje, wc's en douches waren te vinden in het hoofdgebouw. De deur was zo laag dat ik echt enorm moest bukken om binnen te komen, maar dat hoort er een beetje bij... Na de lunch gingen we op de boot om sediment te scheppen. Op ongeveer 20 minuten varen was onze sample locatie, hier werd een "van veen grijper" te water gelaten om het sediment op 28 meter diepte te scheppen. In totaal hebben we ongeveer 300 liter sediment geschept (25 liter per schep) en meegenomen naar het onderzoekscentrum. Hier hadden we speciale tafels ingericht om het sediment te kunnen zeven. Er was schoon sediment (dus zonder dieren) nodig, maar daarnaast moesten er ook zoveel mogelijk Marenzelleria (een worm, een invative species in the Baltic) gevangen worden. Het zeven van de sediment is wat we de dagen erna gedaan hebben, wel ging het veel sneller dan gepland. Moet ook zeggen dat ik samen met åsa (een andere MSc-studente) echt super hard gewerkt heb. Al met al waren we 1.5 dag eerder klaar dan gepland, en konden we vanaf het vaste land met de auto mee terug (ipv met het OV). Ondanks het harde werk en de lange dagen, was het heerlijk weer en de omgeving zo idyllisch dat het voelde als vakantie :-).

Verder heb ik afgelopen zaterdag natuurlijk Koningsdag gevierd :) Ik had mijn Franse huisgenootje enthousiast gemaakt en samen hadden we een BBQ in onze achtertuin georganiseerd. Het weer was nog steeds fantastisch, en bijna iedereen had zich aan de dresscode oranje/rood-wit-blauw gehouden. Een zeer geslaagde dag dus! Na de BBQ zijn we naar een Braziliaanse party georganiseerd door een andere huisgenoot gegaan. Dit was echt een enorme deceptie, slechte muziek en rare mensen... We zijn maar snel weer weggegaan en geëindigd in een andere bar ergens in het centrum van Stockholm en zo hebben we de avond toch nog leuk en gezellig kunnen beëindigen :-)

En dan was het afgelopen woensdagavond Valborg, wat vooral een groot feest is in Uppsala en Lund maar in Stockholm ook gevierd word. Overal in de stad zijn vreugdevuren (om de lente te vieren) en uiteraard dronken mensen... Ik had een concert met Kårsdraget in Skansen (het openluchtmuseum) gevolgd door een bbq op de campus. In de lijnbus terug naar de campus hadden we live muziek van een aantal mensen van Kårsdraget en PQ (ander studentenorkest), wat zorgde voor veel vrolijke mensen in de bus en rondom de bushaltes :). De BBQ was een verzameling van vrolijke mensen, live muziek en goed eten. Al met al een zeer geslaagde avond!

Nu vandaag nog even een dagje hard aan het werk, om morgen weer weekend te kunnen vieren... En omdat de meeste mensen vandaag vrij hebben genomen (omdat ze gisteren toch al een vrije dag hadden), is het echt uitgestorven op de uni! Helaas begint bij mij de druk een beetje toe te nemen, en aangezien thuiswerken geen optie is (geen internet :S) ben ik toch maar aan het werk! En kan ik terwijl m'n programma aan het rekenen is en een berichtje op m'n blog schrijven :)