Werkweek, STORK en Zweeds - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Alie Stegerman - WaarBenJij.nu Werkweek, STORK en Zweeds - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Alie Stegerman - WaarBenJij.nu

Werkweek, STORK en Zweeds

Blijf op de hoogte en volg Alie

13 Mei 2014 | Zweden, Stockholm

Hej hej,

Even weer een update uit Stockholm. Het leven gaat hier nog steeds z'n gangetje. Overdag besteed ik mijn tijd zoals gewoonlijk op de uni. Ik heb eindelijk alle data, dus ik begraaf mezelf iedere dag in m'n Excelsheet. Alle data is namelijk wel aanwezig, maar nog niet in het goede format en het programma waar ik de statistische analyses mee uitvoer (Canoco) vereist nogal een precieze invoer van data. Op zich de analyse zelf duurt niet zo lang, maar het prepareren van de data des te langer... Het houdt me in ieder geval wel bezig. Afgelopen vrijdag mijn resultaten tot nu toe aan m'n begeleider laten zien, en hij was zeer tevreden! Altijd leuk :)
Na het gesprek nog geholpen met het vervolg van het veldwerk wat ik twee weken geleden gedaan heb (wormen vangen en sediment zeven). We moesten nu wormen tellen en ze per 70/16/8 (afhankelijk van de grote) in een bakje stoppen. Ze gaan namelijk een experiment doen naar de tolerantie van Marenzelleria (de wormen) in verschillende zoutcondities. De wormensoort komt namelijk in de hele Baltische zee voor, maar de exemplaren die gevonden worden bij Denemarken zijn veel groter (en kunnen een veel zoutere omgeving verdragen) dan de soorten die wij twee weken geleden gevangen hebben in Askö. Al met al mooi weer een paar uurtjes druk mee geweest, en weer eens wat anders dan kijken naar je Excelsheet ;)

Vrijdag om half vier ben ik richting de bus gerend met al m'n spullen, want ik ging met Kårsdraget naar STORK in Uppsala. STORK is een studentenorkesten festival, wat eens in de twee jaar gehouden wordt (het andere jaar is het SOF in Linköping, wat op hetzelfde neerkomt). Natuurlijk had ik weer eens geen idee wat ik kon verwachten, maar ik had al wel gehoord dat het super leuk was :). Uit alle Zweedse mailtjes die ik voorbij had zien komen had ik al wel het één en ander op kunnen maken, bijvoorbeeld dat we gedurende het weekend in ieder geval 4 concerten zouden geven. Aangekomen in Uppsala hebben we ons eerst geïnstalleerd in de school waar we zouden overnachten en daarna zijn we naar de Unions gegaan (soort van studentenverenigingen), waar die avond de concerten zouden zijn. In totaal waren er zo'n 800 studenten uit heel Zweden, Noorwegen, Finland en zelfs Duitsland naar Uppsala gekomen om muziek te maken, lol te hebben en bier te drinken.
Zaterdag in de ochtend werd er gespeeld op verschillende plekken in Uppsala, echt heel leuk! Een beetje Wageningen 5 mei sfeer (kon ik daar toch nog wat van meepakken dit jaar). En daarna had ik afgesproken om met Femke (een studiegenootje uit Wageningen, die nu in Uppsala studeert) te gaan lunchen. Heel gezellig om even bij te praten :)
Na de lunch was het tijd voor de optocht. Ik had eigenlijk geen idee wat ik me hierbij voor moest stellen, maar het kwam er op neer dat we met bijna alle orkesten (om en nabij 20) achter elkaar aan gingen lopen op een route door de stad en een beetje muziek gingen maken. Echt een enorme teringherrie uiteraard... maar het publiek vond het geweldig. 's Avonds werd er weer gespeeld in de Unions en zondag was het tijd voor het familieconcert in het park! Al met al een druk weekend, maar heel bijzonder om mee te maken :)

Verder doe ik een poging om zo hier en daar een random Zweedse zin te leren, maar aangezien ik niet zo'n talenwonder ben gaat dit vooral niet heel snel. Maar ik begin steeds meer woorden te herkennen en als ik weet waar het gesprek over gaat en mensen niet te snel praten, dan kan ik het aardig goed volgen :). En afgelopen weekend heb ik van Karin het uitermate belangrijke "Skål, ta me fan" geleerd, wat een wat meer gevorderde manier van proosten is :) Maar voor de rest: Jag nej prata svenska ;)

Hej då från Stockholm!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alie

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 14562

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2017 - 08 September 2017

Canada 2017

28 Februari 2014 - 01 Juli 2014

Stage in Stockholm

Landen bezocht: