Literatuur, sightseeing en muziek - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Alie Stegerman - WaarBenJij.nu Literatuur, sightseeing en muziek - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Alie Stegerman - WaarBenJij.nu

Literatuur, sightseeing en muziek

Blijf op de hoogte en volg Alie

09 Maart 2014 | Zweden, Stockholm

De eerste week zit erop, en ik moet zeggen dat het me wel bevalt hier. Afgelopen maandag dan echt begonnen op m'n stage. Had 's ochtends met mijn begeleider afgesproken op het station en ben vanaf daar samen met hem naar de Universiteit gegaan. De reis naar de Universiteit duurt iedere morgen zo'n 20 à 30 minuten, afhankelijk of ik de bijna-rechtstreekse of de stoptrein neem. Ik heb de eerste ochtend vooral achter mijn begeleider aangelopen en ben voorgesteld aan heel veel mensen, waarvan ik van de meeste ondertussen alweer ben vergeten hoe ze heten... Maar het was zeker leuk om een rondleiding te krijgen, en een beetje te horen wat iedereen een aan het doen is. 's Middags een hoop literatuur gekregen over de Baltische Zee (of Oostzee), omdat dit het gebied is waar ik onderzoek naar ga doen. Een zeer interessant gebied, mede omdat het een systeem is met brak water (door een grote instroom van zoet water uit de rivieren en een kleine instroom van zout water uit de Noordzee via Denemarken). Al met al zorgt dit voor een uniek systeem, met z'n eigen problemen vooral veroorzaakt door de toegenomen hoeveelheid nutriënten (stikstof en fosfaat) vanuit de rivieren. Wat ik precies in dit ecosysteem ga bekijken is nog niet zeker, maar het zal in ieder geval veel computerwerk worden. Mijn dagen bestonden dus ongeveer uit literatuur lezen, literatuur lezen en nog meer literatuur lezen, maar dat hoort er een beetje bij.

Afgelopen woensdag werd ik uitgenodigd door één van de andere MSc-studenten om mee te gaan om ergens wat te eten en daarna nog een biertje te drinken. Hij had met wat vrienden afgesproken, en het was geen probleem als ik ook mee wilde. Nou prima! Uiteindelijk werd het een hele gezellige avond, heb gruwelijk hard gelachen, vooral veel rare dingen gehoord over Zweden en nog een paar goede tips over wat ik moest zien als ik de toerist uit ging hangen.

Gisteren ben ik maar de toerist uit gaan hangen in het oude centrum van Stockholm. Ik was nog net op tijd om de wisseling van de wacht bij het koninklijk paleis mee te pakken, had namelijk gehoord dat het bijzonder hilarisch was wat die soldaten daar deden (vooral als je weet dat ze er serieuze training voor krijgen). Op het moment dat de wisseling werkelijk plaats vind, komen ze namelijk met een soort van rare hupsjes/sprongen/stapjes naar voren gerend, kan er niet echt een woord voor verzinnen maar het was bijzonder vermakelijk. Ook nog een kerk van binnen bekeken, waar zeer toevallig een orgelconcert bezig was dus daar ben ik maar even mooi naar gaan luisteren :-) Verder nog het hoogste punt van de stad bezocht, om een mooi uitzicht over de stad te hebben... Niet verkeerd kan ik je zeggen.

Vandaag rustig aan gedaan, en vanavond naar de repetitie van een studenten orkest geweest. De meesten van jullie zullen wel weten dat ik m'n trombone meegenomen heb. Nou, nadat ik afgelopen week al een paar keer wat geoefend had, besloot ik dat ik alleen spelen toch eigenlijk geen reet aan vond. Dus gelijk maar het studentenorkest gemaild, of ik mee kon doen voor de komende vier maanden. Na een half uur al reactie terug dat dat geen probleem was, en dat ik zondags maar langs moest komen. Moet zeggen dat het erg gezellig was, en dat het me deed denken aan the-good-old-times bij de MBB :) Het is een soort van bigband voor de helft bestaand uit studenten en voor de andere helft uit mensen die ooit wel student zijn geweest. Al met al prima! En... volgende week repetitieweekend en over een maand een mini-tour naar Göthenborg :) Ik denk dat ik me wel ga vermaken :)

Volgende keer meer!
Liefs uit Stockholm

WJD: Muzikanten over de hele wereld hetzelfde zijn?

  • 10 Maart 2014 - 16:54

    Dorien:

    Hey Alie!
    Super leuk om te lezen wat je daar doet! En geniaal dat je daar een leuk orkest hebt gevonden!!
    De gezelligheid van club muzikanten bij elkaar kun je natuurlijk ook niet 4 maanden missen!
    Veel plezier daar! En succes met je stage :)
    Liefs, Dorien

  • 10 Maart 2014 - 22:17

    Marieke:

    Hee there!
    Wat goed om te lezen dat jij je nu al goed vermaakt. En uiteraard, wat ben je zonder muziek? Tof zeg, aansluiten bij een onbekend clubbie, en dan nog meemogen op tournee ook! Voor elkaar!
    Enne, die hilarische pasjes van de wissel van de wacht, daar maak je me erg nieuwsgierig naar he! :P
    Geniet daar! x

  • 11 Maart 2014 - 07:38

    Geesje:

    Hallo Alie, leuk om zo een beetje op de hoogte te blijven.......
    Heel veel plezier daar in Stockholm en succes met je studie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alie

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 14554

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2017 - 08 September 2017

Canada 2017

28 Februari 2014 - 01 Juli 2014

Stage in Stockholm

Landen bezocht: