Onderzoek, sneeuw en virtueel dineren - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Alie Stegerman - WaarBenJij.nu Onderzoek, sneeuw en virtueel dineren - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Alie Stegerman - WaarBenJij.nu

Onderzoek, sneeuw en virtueel dineren

Blijf op de hoogte en volg Alie

23 Maart 2014 | Zweden, Stockholm

Hoihoi,

Afgelopen week weer hard aan de bak op stage, en eindelijk wat meer duidelijkheid gekregen over wat ik nu echt ga doen. Dat ik data-analyse ging doen met data uit het gebied rondom Askö (eilanden en water ten zuiden van Stockholm) wist ik al, maar mijn begeleider wilde eerst nog met heel veel mensen praten om voordat hij ging beslissen wat ik precies ging onderzoeken. Het komt er op neer dat ik ga kijken of er in de afgelopen 30 jaar (want zoveel data is er) veranderingen zijn opgetreden in de benthische fauna (beestjes op de bodem) en de fytoplankton. En of deze veranderingen met elkaar samenhangen en of ze ook te verklaren zijn aan de hand van chemische veranderingen in het water. Denk bij deze chemische veranderingen aan veranderingen in het zuurstofgehalte, nutriënten (voornamelijk stikstof en fosfaten uit de landbouw), zoutgehalte, zware metalen etc.. Heb over het Askö gebied een zeer nuttig privécollege van 1.5 uur van m'n begeleider gehad, dus daarna kon ik alle verkregen info in mijn werk plan verwerken. Al moet ik zeggen dat een college van 1.5 uur aan één stuk wel iets teveel was, de meeste mensen die mij ooit in college hebben meegemaakt weten dat ik een concentratieboog van ongeveer 30 à 45 minuten heb... dus die 1.5 uur was wel een beetje doorbikkelen.

Verder ging ik jullie vorige week vrolijk meedelen dat het lente was in Stockholm, nu begon het afgelopen week ineens te sneeuwen. Eerst een klein beetje, maar het werd steeds meer en meer en het bleef nog liggen ook! Ik had gelukkig mijn BWA-verantwoorde schoenen aan, dus ik ploegde overal doorheen. Maar moet wel zeggen dat het weggetje naar mijn huis (heuvel op), nog best een uitdaging was (voor degene die het willen weten, ik ben niet onderuit gegaan wat voor mij sowieso al een prestatie op zich is)... Maar gelukkig zo snel als de sneeuw kwam, was het ook weer verdwenen! Afgelopen vrijdag was het namelijk zo'n 8 à 10 graden, en dan is sneeuw echt zo weer weg :-)

Mijn weekend was heerlijk relaxed, werd vrijdagmiddag om half drie door m'n begeleider m'n kantoor uitgeschopt met de woorden: je moet wel op tijd naar huis gaan hoor, want het is vrijdag! Dus ik ben een uurtje later naar huis gegaan, met een tussenstop bij Täby centrum. Täby centrum is het grootste winkelcentrum van Stockholm, en slechts 15 minuten lopen van mijn huis gelegen. Je vindt hier naast een heleboel winkels ook een relatief goedkope supermarkt, wat in Zweden geen overbodige luxe is. Verder werd ik vrijdagavond gebeld door Leonore, die samen met Annemarie pasta aan het maken was met de nieuwe pastamachine van Leonore en Phill. Heb ongeveer 2 uur gekeken naar de bereiding van de pasta (het was net een kookprogramma) en daarna virtueel meegegeten aan tafel. Al met al kun je dus zeggen dat ik even een avondje in de UK was :). Zaterdag inkopen bij de kringloopwinkel gedaan, lekker rondgehangen, en 's avonds nog even virtueel aanwezig geweest bij de verjaardag van mam. Sophie (m'n nichtje) snapte er eerst helemaal niks van, waar ik was en waarom mijn hoofd ineens op de Ipad was en dat ik ook nog eens terug kon praten. Maar later vond ze het helemaal geweldig!

Vandaag was het alweer zondag (ik hier dus al 3 weken zit, de tijd vliegt echt), en dat betekend dat er weer een orkest repetitie op het programma staat. Heb volgens mij nog nooit zo'n idiote repetitie meegemaakt als deze... De helft van het orkest was er niet (ook de drummer niet), en waar de dirigent was, was voor iedereen een raadsel... Uiteindelijk kwam er een vervanger (die ongeveer 20 minuten te laat was), en konden we dus toch nog repeteren. Wat wel handig was, aangezien we komende vrijdag een concert + fest hebben samen met de andere studentenorkesten uit Stockholm. Wel een leuk concept trouwens, ieder orkest speelt een kwartier (dus ongeveer 3 nummers, waarvan 2 van jezelf en 1 nummer wat je een week van tevoren van een ander orkest krijgt) en daarna is er fest (diner met heel veel zingen). Nu ga ik vrijdag alleen naar het concert, want mam en Henk komen op bezoek :-). Daarover meer volgende week!

Groetjes uit Stockholm!

  • 24 Maart 2014 - 09:38

    Mirian:

    Aliee¡!!
    goed te horen dat de sneeuw weer weg is, of word er nog meer verwacht? Hier ist nu heerlijk zonnig, best lekker terras weer, maar voorspellingen varieren nogal (al hagelde t gister ook nog!)
    Alvast veel plezier gewenst komend weekend! Leuk dat je bezoek krijgt!
    Groetjes Mirian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alie

Actief sinds 28 Feb. 2014
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 14567

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2017 - 08 September 2017

Canada 2017

28 Februari 2014 - 01 Juli 2014

Stage in Stockholm

Landen bezocht: